Verschenen in: Zeemèijer, I., & Rooijers, E. (2017, 4 december). “Gedwongen winkelnering” treft aannemers. Het Financieele Dagblad. https://fd.nl/frontpage/economie-politiek/14091/gedwongen-winkelnering-treft-aannemers
‘Dit is waar wij in deze zware tijden kapot aan gaan’, verzucht projectleider Hilbrand Helzen van Van Gelder, een middelgroot aannemersbedrijf met 700 mensen in dienst. Als hij een straat of plein aanlegt in Amsterdam, dan moet hij de straatstenen en andere materialen verplicht inkopen bij de Materiaaldienst, een bedrijf van de gemeente Amsterdam. Onderhandelen over de prijs of een vergelijkbaar en goedkoper alternatief gebruiken, is niet toegestaan.
Maar de Materiaaldienst is vaak duurder dan de eigen leveranciers met wie Van Helzen wel stevig kan onderhandelen. Voor een vierkante meter bestratingsmateriaal betaalt hij bij de Materiaaldienst €0,10 meer dan bij zijn eigen leveranciers. Dat doet pijn, want in de bouw telt ieder dubbeltje, benadrukt de aannemer. ‘Stel, wij nemen 100.000 vierkante meter bestratingsmateriaal af, rekent Helzen voor. ‘Dan gaat het toch om €10.000.’
Goedkoper
Helzen is een van de twaalf aannemers die deze krant heeft gesproken. Vier andere, voornamelijk middelgrote bedrijven, hebben dezelfde klachten. Uit de rondgang blijkt dat materialen zoals straatstenen en betonbanden bij de Materiaaldienst soms wel 8% tot 29% duurder zijn. Ook bouwbedrijf BAM, een van de grote spelers in de bouwsector, bevestigt bij sommige leveranciers scherpere prijzen te kunnen bedingen. De andere bedrijven willen geen kritiek uiten op hun ‘grootste opdrachtgever’.
De Materiaaldienst zelf (55 werknemers, €25 mln omzet) wijst de klachten van de hand. In tegenstelling tot wat aannemers zeggen is de dienst juist goedkoper, stelt een woordvoerder, omdat er op grote schaal wordt ingekocht. Wel erkent de gemeente dat vooral kleinere aannemers hiervan profiteren. Tijdens de aanbesteding werkt iedereen namelijk met dezelfde prijzen van de Materiaaldienst.
‘Eenduidig’
Ruud Steijn, directeur van Batavia Infra, bevestigt dat: ‘Grote bedrijven zoals Dura Vermeer en Heijmans kunnen bij grote leveranciers meer korting krijgen dan wij als mkb-bedrijf. Nu kunnen we met deze bedrijven concurreren.’
De werkwijze moet volgens de woordvoerder leiden tot een ‘eenduidig straatbeeld’ in Amsterdam. Bovendien weten de stadsdelen, vaak de opdrachtgevers van de aannemers, nu zeker dat de stenen van goede kwaliteit zijn. De gemeente onthoudt zich verder van commentaar. Een…
Bekijk hier het originele artikel: 2014-Gedwongen-winkelnering-treft-aannemers-FD-7-januari-2014
Laat een reactie achter